Google
 

KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Persiapan Menyambut Ramadhan

Saturday, August 30, 2008

J
ika benar-benar ingin memanfaatkan Ramadhan kali ini, kita haruslah melakukan persediaan yang penuh rapi agar benar-benar beruntung. Antara persiapan yang boleh dilakukan untuk memasuki bulan ini ialah :
• Mengukuhkan lagi taubat kita.
• Melatih hati agar beristiqamah atau konsisten di dalam melakukan kebaikan.
• Melatih pancaindera kita di dalam melakukan kebaikan.
• Menjaga kesihatan jasmani.
• Melakarkan jadual harian bagi bulan Ramadhan.


Saudaraku yang dirahmati Allah sekelian,
Pada hari Jumaat yang penuh barakah ini, melalui mimbar yang mulia ini, saya mengingatkan diri saya serta saudara-saudara sekelian untuk sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. dengan menjalankan perintahNya dan menjauhi semua laranganNya, semoga kita semua senantiasa berada di dalam keredaanNya. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

Saudaraku sekelian,
Kurang dari beberapa hari lagi, kita akan menyambut satu bulan yang sangat mulia, bulan yang penuh dengan barakah. Dengan ketibaannya, Baginda Nabi Muhammad s.a.w. akan menyampaikan khabar gembira kepada para sahabat dengan berkata:


Maksudnya: Telah datang kepada kamu semua, bulan Ramadhan, bulan yang penuh barakah, Allah telah mewajibkan ke atas kamu semua berpuasa padanya, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu, terdapat padanya satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, barangsiapa yang diharamkan kebaikannya maka ia telah diharamkan kesemua kebaikannya.
(Hadith riwayat Imam Ahmad)

Pastinya setiap dari kita sudah mengetahui akan kelebihan yang ada pada bulan Ramadhan ini.

Namun persoalannya sekarang, bagaimanakah kita semua mampu meraih kemanfaatan dari bulan yang mulia ini? Adakah kita semua akan menyambutnya seperti tahun-tahun yang sudah? Bagaimanakah seharusnya kita menyambutnya?

Saudaraku sekelian,
Jika kita benar-benar ingin memanfaatkan Ramadhan kali ini, kita haruslah melakukan persediaan yang penuh rapi agar benar-benar beruntung. Oleh yang demikian, suka saya mengajak saudara sekelian agar menjadikan Ramadhan ini sebagai satu persekolahan. Persekolahan yang akan mendidik kita dan memartabatkan lagi keimanan kita sebagai seorang Islam.

Namun apakah persiapan yang perlu dilakukan sebelum kita menjejaki persekolahan Ramadhan ini?

Saudaraku sekelian,
Ketahuilah, untuk menjadi pelajar yang benar-benar cemerlang kita seharusnya melakukan persiapan sebelum ke sekolah dengan membaca mata pelajaran yang akan diajar. Selain dari itu juga, kita juga digalakkan melakarkan jadual pembelajaran yang berkesan agar pembelajaran kita akan lebih teratur.
Maka begitu jugalah hendaknya, jika kita ingin benar-benar cemerlang pada persekolahan Ramadhan kali ini, kita seharusnya membuat persiapan sebelum memasukinya serta melakarkan jadual persekolahan Ramadhan yang berkesan.

Di antara persiapan yang boleh dilakukan untuk memasuki persekolahan ini ialah yang pertama kita mengukuhkan lagi taubat kita. Bahkan ini merupakan perkara yang pertama yang wajib kita lakukan untuk persiapan persekolahan Ramadhan. Allah s.w.t. berfirman:

Maksudnya : “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (An-Nur ayat 31)

Tetapi perlu ditekankan di sini, bukanlah taubat sepertimana yang kita biasa lakukan; kita berkata Astaghfirullahal 'Aziim dengan lidah kita, sedangkan hati kita lalai dengannya. Marilah kita bertaubat di dalam kehidupan kita secara menyeluruh. Kita bertaubat dari membuang masa tanpa faedah, bertaubat dari keburukan lidah kita, bertaubat akan hati kita, bertaubat dari sifat kemalasan.

Persiapan yang kedua, ialah dengan kita melatih hati ini agar beristiqamah atau konsisten di dalam melakukan kebaikan. Kita menjadikan hati kita mencintai Allah lebih dari segalanya serta bergantung kepada Allah sepenuhnya. Allah s.w.t. berfirman di dalam surah al-Anfaal ayat 24 :

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (lintasan) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan.”

Persiapan yang ketiga, kita perlu melatih pancaindera kita di dalam melakukan kebaikan.
Kita melatih kedua mata kita dengan melihat mushaf dan melarangnya dari melihat perkara-perkara yang maksiat. Kita kembalikan telinga kita dengan mendengar al-Quran, majlis ilmu dan mencegahnya dari mendengar umpatan, pembohongan dan segala bentuk kotoran. Kita kembalikan lidah kita basah dengan ucapan zikir mengingati Allah, mengajak orang melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran, serta bercakap yang benar. Ini kerana kita semua bakal ditanya akan anggota dan pancaindera kita pada hari kiamat kelak. Allah s.w.t. berfirman:

Maksudnya : “Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.” (al-Israa' ayat 36)

Persiapan yang Keempat: ialah dengan kita menjaga kesihatan jasmani kita. Ini adalah sangat penting bagi memastikan kelancaran dan konsistennya ibadah kita.

Ini merupakan beberapa persiapan yang perlu diberikan perhatian selain dari pelbagai persiapan yang lain sebelum kita memasuki persekolahan Ramadhan.

Saudaraku sekelian,
Untuk memastikan kita lebih beristiqamah dan cemerlang di dalam persekolahan Ramadhan kali ini, kita digalakkan melakarkan jadual harian persekolahan Ramadhan.

Fungsi utama jadual ini ialah agar ia akan lebih mudah dilihat dan dipantau oleh mata kasar kita. Oleh itu, suka saya menyarankan mempersiapkan jadual ini sebelum tibanya Ramadhan.

Letakkanlah satu matlamat jangka masa pendek dan panjang, bagi persekolahan Ramadhan ini.

Sebagai contoh, jika matlamat jangka pendek kita ialah untuk kita mengkhatam al-Quran pada Bulan Ramadhan, maka usaha yang perlu dilakukan ialah dengan membahagikan pembacaan al-Quran itu mengikut penyusunan harian. Dan janganlah lupa untuk menetapkan jangkamasa panjangnya seperti memastikan agar pembacaan al-Quran diteruskan selepas Ramadhan.

Begitu juga jika matlamat kita ialah untuk meperkukuhkan hubungan kekeluargaan, maka langkah yang boleh diambil ialah dengan kita meletakkan beberapa hari yang tetap dari bulan Ramadhan ini untuk berbuka, beterawih atau berqiyamulail bersama keluarga. Dan mungkin jangkamasa panjangnya adalah memastikan agar dirancang aktiviti yang baik bersama keluarga diteruskan selepas Ramadhan.

Begitu juga, jika matlamat kita ialah untuk kita benar-benar memartabatkan keimanan, maka langkah yang boleh diambil ialah dengan kita mengisikan di dalam jadual harian Ramadhan ini dengan aktiviti ibadah khusus, dan jangka panjangnya pula memastikan agar ibadah yang dilakukan akan membentuk peribadi yang baik.

Ini merupakan beberapa contoh yang boleh dijadikan panduan umum. Adapun kemampuan dan keperluan antara satu individu dengan individu yang lain mungkin berbeza.

Mudah-mudahan dengan kita membuat persiapan yang dikongsikan sebentar tadi, iaitu bertaubat, beristiqamah, menjaga pancaindera dan anggota kita, mengetahui tahap kemampuan kita, serta melakarkan jadual persekolahan Ramadhan kali ini, Insya Allah, kita bakal berjaya mengharungi pendidikan Ramadhan kali ini dengan kecemerlangan. Amin ya Rabbal ‘Alamin.

Majlis Ugama Islam Singapura
Khutbah Jumaat
29 Ogos 2008 / 27 Syaaban 1429


My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year