Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Kurban membina perjuangan


S
ejak BN gagal mempertahankan majoriti dua pertiga pada Mac 2008 lalu, politik BN dan Umno tidak lagi stabil. Sesama parti komponen BN, mereka bercakaran. Di waktu yang sama, pergolakan dalam Pemuda dan Wanita Umno sudah menghampiri kemuncak, dan kedudukan calon Presiden Umno sendiri masih diperkatakan orang kerana dianggap 'tidak bersih'.

Perhatian kini tertumpu ke Kuala Terengganu ekoran kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail. Calon PAS tidak menjadi masalah sama ada Mohamed Sabu kekal bertanding atau anak tempatan yang akan mewakili PAS. Yang menjadi perhatian sekarang ialah calon BN kerana pergolakan dalam Umno Terengganu begitu parah. Sama ada penyokong Idris Jusoh atau Ahmad Said yang menjadi calon, kedua-duanya tidak menjamin kemenangan BN. Kedua-dua kem berbalah sakan dalam pemilihan Umno di Kuala Terengganu.

Apapun perkembangan yang berlaku dalam politik Umno sekarang, bagi umat Islam, tumpuan kita beralih kepada ibadat haji dan kurban yang akan disambut pada 10 Zulhijah. Ibadat haji ini adalah satu rukun Islam yang begitu simbolik terhadap perjuangan menegakkan agama Allah di muka bumi. Ia bukan hanya menjadi milik para jemaah haji yang berpeluang ke Makkah, tetapi juga seluruh umat Islam wajar menghayatinya dan memahami falsafah ibadat ini.

Satu masa dahulu, Ali Shariati, seorang ahli sosiologi Iran telah membangkitkan persoalan politik haji yang sepatutnya membina kekuatan umat Islam dalam mengembalikan kedaulatan agama Allah ini. Sejak itu, umat Islam mula mengaitkan semula perhimpunan raksasa di tanah suci ini sebagai 'demontrasi antarabangsa' umat Islam dalam menyatakan ketauhidan Allah.

Jauh sebelum kelahiran Ali Shariati, masalah haji telah dibangkitkan oleh seorang orientalis Barat, Snouck Hurgronje apabila dia mengkaji kekuatan umat Islam di Aceh yang sukar dikalahkan Belanda. Dia pernah menyamar sebagai seorang Islam untuk mengkaji peranan dan fungsi ibadat haji dalam membina kekuatan umat Islam. Akhirnya, beliau menulis �Atjeh Veslag� pada 1892 yang mengesyorkan supaya ulama dan ibadah haji dipisahkan daripada masyarakat dan seterusnya melahirkan ulama yang memisahkan agama dari politik.

Dalam masa tidak sampai 10 tahun, Kesultanan Aceh runtuh dengan strategi ini. Di Tanah Melayu, British pernah menghantar Abdul Majid Zainuddin, seorang pengikut Qadiyani untuk menjadi perisik di Makkah bagi menyekat ibadat haji daripada membina kesedaran politik orang Melayu. Atas gerakan sulit Abdul Majid Zainuddin, orang Melayu meninggalkan Madrasah Shaulatiyah al-Hindiyah yang banyak melahirkan pejuang kemerdekaan dan mereka menubuhkan Madrasah Darul Ulum di Makkah.

Apabila kita meneliti ibadat haji, maka satu sejarah yang tidak boleh dipisahkan ialah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s.. Nabi Ibrahim dilahirkan dalam satu masyarakat yang menyembah berhala dan bertuhankan Namrud, seorang raja yang zalim. Ibrahim mencari kebenaran dengan menolak ketuhanan bulan dan matahari, akhirnya menemui Tuhan yang sebenar iaitu Allah.

Inilah contoh perjuangan seorang nabi mencari kebenaran dan menolak segala amalan tradisi yang batil dan zalim. Kerana itu, Allah melantik baginda sebagai pemimpin manusia. Ketika baginda meminta supaya anak-cucunya juga diangkat sebagai pemimpin, Allah menolak orang-orang yang zalim untuk memimpin manusia. Kerana itulah, kita mesti berjuang supaya keadilan ditegakkan dan orang-orang yang zalim dijatuhkan.

Perjuangan Nabi Ibrahim di Iraq berakhir dengan beliau dibakar dan kemudian dihalau dari kampung halamannya. Ketika berada di Baitul Maqdis, isteri keduanya, Siti Hajar telah mengandung. Lalu diperintahkan Allah supaya isterinya itu dibawa ke Makkah, satu tempat yang sangat jauh. Tanpa sebarang bantahan, Nabi Ibrahim menunjukkan ketaatannya dengan membawa isteri yang sarat mengandung ke Makkah.

Si isteri pula, dengan penuh sangka baik kepada Allah menerima ditempatkan di satu lembah yang kering kontang semata-mata taat kepada Allah. Setelah anaknya, Ismail membesar, turun pula perintah supaya anak kesayangan itu disembelih sebagai kurban kepada Allah. Tanpa banyak soal Nabi Ibrahim melaksanakannya, dan Nabi Ismail pula dengan rela hati sanggup dikorbankan demi ketaatan kepada Tuhan.

Tiga watak yang mewakili seorang dewasa, Muslimat dan pemuda dalam kisah pengorbanan ini memberi mesej yang jelas kepada umat Islam hari ini bahawa perjuangan menegakkan agama adalah tanggung jawab bersama. Muslimat mesti berganding bahu dengan pemuda dan orang dewasa untuk memberikan ketaatan kepada Allah. Kita patut sedar bahawa Siti Hajar sebagai seorang yang beriman sanggup berkorban dan bersusah payah dalam menyatakan ketaatannya kepada Allah.

Nabi Ismail pula begitu sabar menghadapi ujian daripada Allah dan baginda sanggup menjadi korban sekiranya itulah perintah daripada Allah. Dan Nabi Ibrahim sendiri menyisihkan dirinya daripada godaan syaitan dalam melaksanakan perintah Allah. Inilah yang sepatutnya menjadi ikutan umat Islam hari ini sehingga perintah Allah dapat ditegakkan.

Bagi umat Islam yang mengerjakan haji, mereka sudah tentu sedar bahawa ibadat-ibadat seperti saie, melontar di Jamrah dan lain-lain mempunyai hubungan yang rapat dengan kisah ketaatan keluarga Nabi Ibrahim ini. Bagi umat Islam yang tidak ke Makkah, mereka melaksanakan ibadat kurban kerana memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim ini.

Semenjak kurban yang pertama dalam peristiwa Habil dan Qabil hingga pengorbanan Nabi Ibrahim; yang dituntut oleh Allah bukanlah binatang sembelihan atau darahnya, tetapi keikhlasan dalam hati setiap umat Islam yang berkorban.

Kerana itu, marilah kita bersama-sama menanamkan keikhlasan dalam jiwa kita ketika mengorbankan harta dan nyawa demi perjuangan untuk menegakkan agama Allah.

Janganlah hendaknya kita berjuang kerana mengharapkan habuan dunia sehingga kita sanggup menggadai agama dan prinsip hidup kita.
Mahfuz Omar Atikal Asal

Baca Selanjutnya...

Makna �Takbir� dan �Korban Aidil Adha�

U
mat Islam seluruh dunia telah sama-sama menyambut kemuliaan Aidil Adha baru-baru ini, sama ada yang sedang menunaikan fardu hajii di tanah-tanah suci, ataupun di tanah air masing-masing, semangat takbir yang dilaungkan pada 10 � 13 Zulhijjah setiap tahun, mengandungi pengajaran yang amat besar dan meninggalkan kesan mendalam dalam sanubari umat Islam.

Ini kerana laungan takbir yang dilaungkan pada hari-hari berkenaan, bertujuan untuk membesarkan Allah SWT di atas segala nikmat yang dianugerahkan kepada semua. Justeru, sepatutnya setiap diri daripada kita yang mengaku Islam, perlu mengetahui secara mendalam pensyariatan laungan takbir pada malam hari raya.

Ia adalah untuk mengisytihar, bahawa Allah SWT adalah Tuhan yang tidak pernah sama memungkiri janji-Nya terhadap hamba-Nya Muhammad untuk memenangkannya dalam medan pertempuran menghadapi pihak musuh (pasukan al-Ahzab) yang terdiri daripada puluhan ribu tentera menghadapi tentera Islam yang kecil jumlahnya.

Sesungguhnya laungan takbir mempunyai makna tersendiri yang mesti difahami dengan jelas oleh setiap individu muslim yang beriman bahawa Allah adalah Tuhan mereka, iaitu menjelmakan kefahaman bahawa Allah adalah segala-segalanya seperti maksud di bawah ini :

1- Kita percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, kita juga percaya bahawa tiada undang-undang yang lebih hebat daripada undang-undang-Nya.

2- Kita meyakini bahawa setiap masalah yang timbul adalah daripada-Nya dan jalan penyelesaiannya juga adalah daripada-Nya.

3- Kita mesti beradab dengan kitab suci al-Quran tanpa ada sebarang perasaaan ragu atau syak terhadapnya.

4- Kita hanya tunduk kepada Allah dan agama-Nya (Islam) sahaja, serta menjauhkan diri daripada menganut ajaran atau fahaman yang tiada kena mengena dengan Islam.

5- Kita berjanji untuk menunaikan segala sumpahan kita terhadap-Nya seperti lafaz dalam doa iftitah, al-Fatihah dan doa Qunut.

6- Pasrah hanya kepada Allah dengan menyanjung tinggi serta mendaulatkan undang-undang Islam yang lebih tinggi daripada undang-undang ciptaan manusia yang serba kekurangan.

7- Menjadikan Allah matlamat dalam kehidupan kita termasuk ungkapan, tindakan dan keputusan yang dibuat.

8- Meyakini bahawa segala bencana yang menimpa adalah atas kesilapan kita sendiri dan termasuk dalam senarai qada� dan qadar Allah.

9- Merasa takut dan cemas akan ancaman Allah.

10- Takut kepada azab api neraka.

11- Tidak memilih pemimpin yang menyalahi Syariat Islam, sama ada dari sudut perbuatan, tingkah laku (body language), role model, percakapan dan lain-lain.

12- Tidak terdetik sedikitpun dalam hati untuk tidak percaya kepada Allah pada undang-undang, hukuman dan sebagainya.

13- Menjadikan rumah Allah sebagai tempat mengembalikan kemuliaan Islam dalam segenap aspek dan bukan hanya tempat untuk beribadat semata-mata.

14- Mensuci dan membesarkan Allah pada sifat-sifat serta nama-nama-Nya.

15- Meyakini bahawa Allah tidak membiarkan hamba-hamba-Nya meraba-raba di muka bumi ini tanpa buku panduan.

16- Menjadikan diri kita patuh, setia serta taat hanya kepada-Nya sahaja.

Sementara maksud korban pula, ia merupakan istilah daripada bahasa Arab yang bererti hampir/dekat, iaitu ibadat korban dengan menyembelih binatang ternakan adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah seperti yang pernah dilakukan oleh Nabi Ibrahim ke atas anaknya Nabi Ismail.

Korban binatang ternakan adalah dikira sebagai satu ibadat kepada Allah SWT, apabila ia disebut sebagai ibadat, sudah pasti ibadat itu sendiri tidak dapat menerima perlakuan maksiat ketika ibadat korban sedang berlangsung.

Sebagai contoh, apabila seorang wanita itu berniat untuk menunaikan ibadat solat, lengkap dengan mengambil wuduk serta tempat solat yang suci dari sebarang najis yang nyata, tetapi ketika dia melakukan solat, dia bersolek atau memakai baju kebaya yang mendedahkan auratnya, apakah kita dapat menerima hakikat yang mengatakan ibadat solatnya itu sah dan diterima di sisi Allah kerana ibadatnya bercampur dengan maksiat kepada Allah.

Begitulah dengan ketegasn Allah SWT yang menjelaskan dalam ayat 37 surah al-Haj yang bermaksud : Daging-daging (unta, lembu, kambing) dan darahnya yang dikorbankan itu, sekali-kali tidak mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya.

Jelas dari apa yang ditegaskan Allah dalam ayat tersebut di atas, sesuatu amalan ibadat korban dengan menyembelih binatang-binatang ternakan pada hari raya itu hanya diterima dari mereka yang benar-benar bertakwa kepada Allah SWT.

Dalam ayat 27 surah al-Maidah pula Allah berfirman yang bermaksud : Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa.

Persoalan di sini, adakah orang yang berkorban binatang ternakan pada hari raya korban dengan penampilan macam orang yang tidak beriman boleh dikategorikan sebagai bertakwa kepada Allah?.

Sepatutnya mereka perlu tahu keadaan dan tempat yang membezakan diri mereka pada waktu ibadat korban dijalankan, sebenarnya penampilan mereka itu memperlihatkan kecetekan ilmu yang ada pada diri mereka sendiri, malah memberi ruang kepada orang lain menghukumnya sebagai seorang warga kota yang tidak peka amalan serta ajaran agama.

Tetapi apakah sebenarnya takwa itu yang membezakan antara kita dengan mereka yang kurang peka terhadap Islam?

Takwa seperti yang pernah dijelaskan oleh Saidina Ali Bin Abi Talib ialah : Takut kepada Allah Yang Maha Mulia, beramal dengan isi kandungan al-Quran, reda dengan apa yang sedikit ada pada kita dan bersiap untuk hari pembalasan untuk bertemu dengan Allah.

Takwa juga menurut sebahagian ulama� ialah membersihkan diri dari sifat-sifat terkeji dan melaksanakan segala tuntutan agama Allah SWT.

Selanjutnya, sesuatu ibadat itu tidak diterima di sisi Allah melainkan dilakukan atas dasar ilmu dan kefahaman yang mendalam seperti yang telah disyaratkan dalam ilmu Usul Fiqh.

Kesimpulannya, ibadat mesti dilakukan dengan rasa rendah diri kepada Allah dan menerusi kemantapan ilmu yang diwariskan oleh baginda Rasulullah s.a.w.

Perkara yang perlu dielak ketika menyertai ibadat korban sebagai renungan dan peringatan :

1- Tidak memakai seluar pendek.

2- Tidak bersolek atau memakai baju kebaya belah.

3- Tidak merokok ketika ibadat korban dijalankan.

4- Tidak bercakap pada perkara dunia semasa mata pisau diletakkan atas leher binatang sembelihan.

5- Tidak memakai baju yang tertera tulisan Tiger, Carlsberg, Sports Toto, Magnum ENE, Guinness, Akademi Fantasia, Mentor, One In A Million, Malaysian Idol atau pakaian sukan yang tertera nama-nama pemain bolasepak yang beragama Kristian dan sebagainya. Apa yang penting, hayati ibadat korban yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim ke atas anaknya Nabi ismail sebagai iktibar berguna meniti jalan takwa kepada Allah. - lanh _
Ustaz Zainudin Hashim Atikal Asal



Baca Selanjutnya...

Adab tetamu Allah ketika ziarahi Masjid Al Haram

S
ebelum sesaorang memasuki kota Makkah di sunatkan mandi, semuga bukan saja tubuh badan bersih cuci dengan mandi itu tetapi rohani pun turut suci. Apabila masuk Masjidil Haram serta terpandang Baitullah, ketika itu ucapkanlah kalimah: "Lailaha illallah wallahu Akbar". Kalimah itulah yang ducapkan oleh para nabi terutamanya Nabi Ibrahim a.s.

Kerana kalimah tersebut yang bersifat tauhid: "Tiada tuhan yang menjadi pujaan kecuali Allah dan Allah-lah yang Maha Agung."

Kemudian disambung pula dengan doa masyhur: "Allahhumma Antas Salam waminkas Salam wa Daruka Darus Salam Tabarakta Ya Zal Jalali wal Ikram." Bermaksud: "Wahai Tuhan, Kamulah yang Selamat, dari-Mu terbitnya keselamatan, Negara (kampung halaman) Kamu yang Selamat, Maha Berkat dan Maha Besar Wahai Tuhan yang Memilikki Kemuliaan."

Sebagai tanda sesaorag itu bangga dan gembira menjadi tetamu Tuhan, lantas dia berdoa lagi ketika menatap Baitullah dengan doanya: "Allahumma haza Baituka, 'Azzamtahu wa Karramtahu, wa Syarraftahu. Allahumma fazzidhu Tasyrifan wa Takriman wa Zidhu mahabatan wa zid man hajjahu burran wa karomah."

Yang bermaksud: "Wahai Tuhan, bahawa Ka'abah ini adalah rumah Mu yang Kamu mengagungkannya, dan Kamu memuliaknnya, dan menghomatkan dia. Wahai Tuhan, Engkau tambahkan kehormatannya dan kemuliaan. Dan kepada orang yang melakukan haji itu tambahlah kehebatan dan kebajikan serta kemuliaannya." Ditambah lagi dengan doa: "Allahumma aftahli abwaba rahmatika wa adhilnia Jannataka wa a'izni mainasy syaitonira rojim."

Yang bermaksud: "Wahai Tuhan, bukalah pintu rahmat Mu dan masukkanlah daku dalam syurga Mu Dan lindungi daku dari gangguan syaitan yang kena rejam."

Apabila memasukki Masjidil Haram (atau mana mana masjid pun), maka pohonlah rahmat-Nya kerana masjid itu ibarat gedong rahmat Allah SWT, berdoa dengan doa: "Allahumma sholli 'ala saiyidana Muhammad, Allahummaghfirli zambi wafthli abwaba rahmatika."

Yang bermaksud: "Ya Allah aku bershelawat terhadap Nabi Muhammad, ya Allah ampunilah dosaku dan bukakanlah sebanyak mana pintu rahmat-Mu."

Rahmat Allah SWT atau kasihan belas yang mencurah dari langit dan tersimpan terutama digedung-Nya dalam masjid, dipohon agar dikurniakan-Nya sama ada rahmat iman atau kesihatan mahupun rezki yang berkat dan sebagainya.

Setelah selesai berdoa maka bersegeralah mengerjakan tawaf dengan tujuan tawaf "Qudum" tawaf selmat datang, sebagai tanda baru menjejakkan kaki di Masjidil haram.

Kecuali ketika memasuki Masjidil Haram, di dapati orang ramai sedang mengerjakan solat fardhu berjamaah.

Apabila hendak mengerjakan tawaf hendaklah ingat enam perkara; yang pertama hendaklah perhati syarat hendak menunaikan solat, dengan syarat itu juga digunakan untuk tawaf, iaitu suci diri dari hadas (kecil atau besar) seterusnya suci dari najis bagi diri pakaian dan tempat tawaf.

Dan wajib menutup aurat, kerana tawaf di Baitullah hakikatnya ialah solat.

Tetapi bezanya ialah Allah SWT mengharuskan bercakap semasa tawaf.

Memakai kain ihram dan sehelai lagi ambil bahagian tengah di bawah ketiak sebalik kanan, hujung kain disebelah kiri dihimpun ke atas bahu sebelah kiri, dan punca kain disebelah kanan diletakkan di bahu kiri juga.

Sentiasa dengan ucapa talbiyyah, kecuali apabila hendak memulakan ibadah tawaf. Sebagi ganti tidak ucap talbiyyah ialah menggantikannya dengan doa doa dari Nabi Muhammad s.a.w.

Jika tidak hafaz doa doa tersebut maka bacalah apa juga ayat al-Quran, atau tasbih dan selawat atas Nabi s.a.w. dan zikrulalh. Tanda hati dan fikiran tidak lalai sebaliknya ingat kepada Allah SWT.

Kedua; setelah sempurna memakai ihram apabila hendak memulakan tawaf, sayugia diingat hendaklah berdiri (di belakang sedikit) dari garis permulaan iaitu bersetentangan penjuru kaabah yang terdapat hajar aswad.

Tidak sayugia bahu kiri terlalu rapat dengan kaabah, jika boleh (berpeluang) sekira kira tiga langkah dari kaabah. Supaya tubuh sesaorang tidak terlalu jauh dengan Baitullah, kerana inilah yang afdhal.

Apabila hendak melangkah kaki memulakan tawaf hendaklah ucap:

"Bismillah wallahu Akbar. Allahumma Imanan bika wa tashdiqan bikitabika wa watsaan bi'ahdika waittiba'an lisunnati Nabiyyika Muhammadin shallahu 'alaihi wa sallam."

Yang bermaksud: "Dengan nama Allah Yang Maha Besar. Hai Tuhanku laksanakan ibadah ini kerana beriman dengan-Mu, dan kerana membenarkan Kitab-Mu (Al-Quran), aku datang kerana setia kepada janjiku untuk mengikuti sunnah Nabi Muhammad s.a.w." kemudian laksanakan tawaf.

Sesungguhnya tawaf itu tujuh pusingan, tiga pusingan awal dikehendakki supaya berkeadaan "raml" (berjalan cepat dengan langkah pendek), empat pusingan selebihnya dalam keadaan berjalan biasa.

Tujuan besar bertawaf dalam bentuk "raml" dan memakai ihram dengan mendedahkan kepala bahu kanan, ialah hendak tunjuk gagah dan lincah kepada golongan kuffar Makkah.

Supaya orang Islam dari Madinah yang memasuki kota Makkah dipimpin oleh Rasulullah s.a.w., tidak di anggap lemah tidak bermaya.

Dalam beribadah kepada Allah SWT, Islam juga mengajar supaya ada unsur unsur kempen dan propaganda. Agar tidak dipandang lekeh oleh musuhnya bahkan menggerunkan mereka. _
YAB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat Atikal Asal

Baca Selanjutnya...

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year