Google
 

KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

IMAN RUKUN, HAKIKAT DAN PEMBATALANNYA SIRI I

Friday, May 2, 2008


P

endahuluan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إن الحمد لله نحمده ونستعنه ونستهديه ونستغره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلله فلا هادى له. ونشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا.

أما بعد
Sesungguhnya punca kebinasaan itu adalah kerana menyalahi “al-Haq” dan menyimpan dari jalannya. Dan kebaikan segala urusan itu adalah bergantung pada mematuhi “al-Haq” dan beriltizam dengannya.
“al-Haq” adalah suatu dasar yang tetap. Dengan “al-Haq” inilah Allah menciptakan segala makhluk, atau berkehendak supaya segala makhluk tetap di atas dasar ini.
Segala makhluk yang berada di dalam dunia ini Allahlah yang menciptakannya tanpa disekutuinya oleh makhluk yang lain.
Tidak ada suatu makhluk di dunia ini melainkan Allah menciptakannya dengan bentuk dan rupa yang tertentu dan mengatur urusannya dengan cara pengaturan yang tertentu, kerana Allah itu adalah Tuhan yang maha Sempurna lagi maha Suci dari kesalahan. Maka kebaikan, semua kebaikan tetap terdapat pada ciptaanya dan pengaturannya. Dan tiap-tiap suatu dari makhlukNya yang menyimpang dari garisan dan pengaturannya itu akan binasa. Langit dan bumi kedua-duanya dicipta oleh Allah dengan “al-Haq”, diatur kedua-duanya itu dengan hikmah dan kemaha BijaksanaanNya.Lantaran itu langit dan bumi tidak rosak dan binasa, firman Allah:

لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ (٢٢)
kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan Yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. maka (bertauhidlah kamu kepada Allah Dengan menegaskan): Maha suci Allah, Tuhan Yang mempunyai Arasy, dari apa Yang mereka sifatkan.

Al-Anbiya’:22


Manusia adalah sejenis dari makhluk Allah. Kebaikan hidup manusia bergantung kepada sejauh manakah manusia itu mengenal “al-Haq” dan mengikutinya. Dan kebinasaan hidupnya adalah hasil dari manusia tidak mengenal “al-Haq” atau berdegil mentaati “al-Haq” sekalipun ia tidak mengetahui “al-Haq”.
Manakala Allah adalah “al-Haq” maka segala yang datang darinya adalah “al-Haq” juga urusan dan pengaturan Allah adalah “al-Haq” maka punca kebinasaan hidup manusia adalah kerana kufur atau tidak mengaku Allah sebagai pencipta, tidak mengakui perintah dan pengaturanNya, tidak mengakui “al-Haq” yang datang dariNya. Dan sebab kebaikan hidup kesemuanya adala berpunya dari keimanan dengan kebenaran yang datang dariNya. Dan sebab kebaikan hidup kesemuanya adalah berpunca dari keimanan dengan kebenaran yang datang dariNya, mematuhi kehendak dan perintahNya dalam seluruh persoalan hidup manusia.
Lantaran itu Allah berfirman:

فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَى (١٢٣)وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (١٢٤)

Maksunya:
Maka sesiapa Yang mengikut petunjukKu itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.(123)
"Dan sesiapa Yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka Sesungguhnya adalah baginya kehidupan Yang sempit, dan Kami akan himpunkan Dia pada hari kiamat Dalam keadaan buta".(124)

Surah Taha: 123-124


Petunjuk Allah tidak diikuti kecuali oleh orang-orang yang benar-benar beriman kepadaNya, mengingatiNya. Siapa yang tidak ingat kepada Allah sudah barang tentu ia akan menyimpang dari petunjukNya.
Manusia di dunia ini diuji dengan dua perkara ini:

1. Mengingati Allah dan mengikuti petunjuknya,

2. Atau lupa kepada Allah dan sesat.

Itu adalah dua persimpangan jalan dan tidak ada jalan yang ketiga iaitu:

 Jalan iman, hidayah dan kebahagiaan di dunia dan di Akhirat.

 Jalan kufur, sesat dan kecelakaan di dunia dan di akhirat.


Dengan demikian, semulia-mulia ilmu yang dipelajari oleh manusia dan yang diajarkan kepada orang lain ialah ilmu yang berhubung dengan keimanan, rukunyanya dan tuntutan-tuntutannya. Dan sebaik-baik senjata untuk menjaga dirinya dari bahaya ialah mengetahui tanda/alamat-alamat kufur, sebab-sebabnya dan dorongan-dorongannya.
Seandainya manusia mengetahui jelas kedua perkara penting itu sudah barang tentu ia akan mengetahui jalan kebahagiaan dan jalan kecelakaan, lantas ia iltizam/tetap dengan jalan kebahagiaan itu tampa menyimpang darinya, di samping ia berusaha menjauhi jalan kecelakaan.
Dalam (buku) tulisan ini kami kemukakan kepada pembaca sekadar ilmu dan “al-Haq” yang diberi kepada kami, yang berkaitan dengan al-iman dan rukunnya, juga tanda-tanda kufur, sebab-sebabnya dan dorongan-dorongannya.
Allah sahajalah yang memberi Taufiq kepada “al-Haq”. Apa yang diperkatakan jika betul dengan “al-Haq” maka itu adalah dari taufik Tuhan yang bersifat dengan "al-Haq" tetapi jika menyalahi "al-Haq"maka ia adalah dari kami sendiri dan dari syaitan.
Kami memohon kepada Allah agar mengampun kesalahan kami serta memohon kepadaNya agar ia melahirkan dari hambaNya yang salih, mereka yang berani membetul dan menerangkan yang haq.
Kami membahagikan pembahasan (buku) tulisan ini kepada dua bahagia:

Bahagian pertama : membicarakan rukun iman dan hakikatnya.

Bahagian kedua : membicarakan sebab-sebab kufur dan dorongan-dorongannya.
وصاى الله على محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا.

Dr. Muhammad Na’im Yassin


Bersambung…

Tulisan ini di petik dari
Buku :IMAN RUKUN,HAKIKAT & PEMBATALAN
Terbitan:
Pustaka Darussalam Sdn. Bhd
Cetakan pertama 2001

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year