Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Iman Rukun, Hakikat & Pembatalan Siri v

B
ahagian ketiga : tauhid al-Asma’ Wal-Sifat

Pengertian secara ringkas ialah : beri’tikad dengan jazam bahawa Allah Taala bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan, Suci bersih dari segala sifat-sifat makhluk, dengan erti kata kita isbatkan bagi Allah nama-nama dan sifat-sifat yang Allah sendiri menetapkannya di dalam al-Quran bagi zatNya dan mengisbatkannya oleh Rasulullah s.w.a. di dalam hadith, tanpa mengubahkan lafaz-lafaz dan makna-maknanya. Tanpa mentaktilkannya/menginkarinya umpama menafikan semua nama atau sifat Allah, atau pun menafikan sebahagiannya, tanpa mentakyifkannya (menetapkan kaifiyyah) dengan menentukan hakikatnya dan menetapkan cara-cara yang tertentu bagi Allah dan tanpa menyerupakan sifat-sifat Allah dengan sifat-sifat makhluk.
Bertolak dari pengertian ini, jelaslah bahawa Tauhid al-Asma’ wal-Sifat ini berdasarkan kepada tiga asas. Sesiapa yang menyeleweng darinya sudah tentu ia tidak mentauhidkan Allah di segi Asma’ (nama) dan sifat. Ketiga-tiga asas itulah :
1. Menyucikan Allah Azza wajalla dari menyerupai makhluk dan dari mana-mana sifat kekurangan.
2. Beriman dengan nama-nama Allah dan sifat-sifatNya yang sabit di dalam al-Quran al-Karim dan Hadith, tanpa mengurang, mengubah dan mentaktilkannya (menafikannya makna sesetengah sifat Allah).
3. Menghapuskan perasaan ingin tahu kaifiyyat dan bentuk sifat-sifat ini.


Asas Pertama : Menyucikan sifat-sifat Allah dari menyerupai sifat-sifat makhluk.

Asas ini berdasarkan firman Allah:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (١١)
Maksudnya :
Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha mendengar dan Melihat.
(al-Syura : 11)

Dan berdasarkan firman Allah :
فَلا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الأمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (٧٤)
Maksudnya :
Oleh itu, janganlah kamu mengadakan sesuatu Yang sebanding Dengan Allah,
(al-Nahl : 74)

Imam al-Qurtubi menyebut ketika menafsirkan ayat : ( لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ) dan yang mesti I’tikad dalam bab ini ialah : Allah yang maha mulia namaNya dalam keagunganNya dan ketinggian sifat-sifatNya tidak serupa sama sekali dengan makhluk Dan sifat-sifat makhluk pula tidak serupa dengan sifat-sifat Allah. Apa yang telah ditetapkan oleh syarak pada al-Khaliq (pencipta) dan makhluk tidaklah serupa pada maknanya yang hakiki, kerana sifat-sifat Allah yang qadim bersalahan dengan sifat-sifat makhluq yang baru”.

Al-Wasati berkata : “Mana-mana zat tidaklah menyerupai zZat Allah. Mana-mana nama tidaklah menyerupai nama-nama Allah, mana-mana perbuatan tidaklah menyerupai perbuatan Allah. Dan mana-mana sifat tidaklah menyerupai sifat-sifat Allah kecuali dari segi lafaz/bahasa sahaja yang menyerupainya, maha suci zat Allah yang qadim dari menyerupai sifat-sifat makhluk yang baharu. Begitu juga mustahilnya ada sifat-sifat qadim padi zat yang baharu.”

I’tikad demikian adalah I’tikad ahlul-haq dan ahlul-sunnah wal-jemaah. Syed Qutb ketika mentafsirkan ayat itu tadi berkata :” Dan fitrah (tabiat semulajadi) manusia tetap beriman seperti yang disebut itu secara Badahah ( tidak memerlukan pemikiran yang dalam) maka Allah pencipta tak akan serupa dengan sesuatu yang dicipta”.

Dan termasuk dalam asas ini juga pembersihan Allah dari setiap perkara yang bercangah dengan apa yang disifatkan olehNya sendiri dan yang disifatkan oleh Rasul-Nya s.a.w.
Mentauhidkan Allah dari segi sifat menuntut dari muslim supaya menafikan Allah dari beristeri, ada yang setanding, sebanding dan yang setaraf dengan-Nya, ada yang memberi syafaat tenpa keizinanNya dan ada pula bagiNya penolong-penolong. Juga menuntut dari muslim supaya menyucikan Allah dari segala sifat-sifat kekurangan seperti tidur, lemah, penat, mati, jahil, zalim, lalai, lupa, mengantuk dan sebagainya.

Asas kedua : memadai dengan nama-nama dan sifat-sifat sekadar yang disebut dalam al-Quran al-Karim dan al-Hadis al-Syarif.

Asas ini menuntut dari muslim supaya mencukupi dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah sekadar mana yang dinaskan di dalam al-Quran al-Karim dan hadis as-sharif, kerana nama-nama dan sifat-sifat itu sabitnya melalui terima dari Allah dan RasulNya, bukan melalui fikiran manusia. Dengan demikian, tidak boleh mensifatkan Allah melainkan dengan sifat-sifat yang telah ditetapkan oleh Allah sendiri dan oleh RasulNya. Nama-nama Allah juga tidak boleh kita menamakannya kecuali dengan nama-nama yang diberi oleh Allah dan RasulNya s.a.w, kerana Allah lebih mengetahui tentang zatnya, sifatNya dan nama-namaNya Firman Allah :
قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ
Maksudnya :
Katakanlah (Wahai Muhammad): "Adakah kamu Yang lebih mengetahui atau Allah?.
(al-Baqarah : 104)


Apabila telah ternyata bahawa Allah lebih mengentahui dan RasulNya pula adalah orang yang benar lagi diakui benar, maka ia tidak menjelaskan melainkan dengan apa yang diwahyukan kepadanya.

Berhubung dengan nama dan sifat Allah, baik di segi nafi mahupun isbat wajib diserahkan kepada apa yang sabit dari Allah dan RasulNya.

Imam Ahmad ib Hanbal berkata : “ tidak boleh mensifatkan Allah melainkan dengan sifat-sifat yang telah ditetapkan olehNya sediri di dalam al-Quran dan oleh rasulNya di dalam hadith, tidak lebih daripada itu”.

Na’im bin Hamad guru Imam al-bukhari berkata :“ barangsiapa yang menyerupakan Allah dengan makhlukNya ia menjadi kafir, dan barangsiapa mengingkari apa yang disifatkan oleh Allah akan zatNya atau yang telah disifatkan oleh rasulNya ia menjadi kafir juga. Apa yang disifatkan oleh Allah sendiri akan zatNya dan oleh rasulNya tidak ada penyerupaan sama sekali dengan makhluk”.

Asas ini menuntut dari setiap mukallaf yang akil baligh beriman dengan sifat-sifat Allah dan nama-nama yang disebut di dalam al-Quran dan al-Hadith serta mengguna makna lahir yang terang di dalam bahasa tanpa mentaktilkannya atau manafikannya dari allah atau mengubahkannya dari makna zahirnya.

Asas ketiga : Beriman dengan nama-nama dan sifat-sifat tanpa menaya tentang kaifiyyatnya

Asas ini menuntut dari hamba yang mukallaf beriman dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah mengikut yang dinaskan di dalam al-Quran dan al-Hadith, tanpa menanya tentang kaifiyyatnya, tanpa membahas tentang hakikatnya, kerana mengetahui kaifiyyat sifat-sifat itu bergantung kepada mengetahui kaifiyyat zat Allah, sebab sifat sesuatu berlainan menurut berlainan mausuf ( zat yang disifatkan). Ada pun zat Allah tidak harus ditanya tentang hakikat dan kaifiyyatnya.

Begitu juga sifat-sifat Allah azzawajalla tidak harus ditanya tentang kaifiyyatnya, lantaran itu, kebanyakkan ulama‘ dahulu ketika ditanya mengenai “istiwak/bersemayam Allah di atas ‘aras “ mereka menjawab : “istiwak itu adalah diketahui, cara-caranya tidak diketahui, beriman dengannya adalah wajib manakala bertanya tentangnya adalah bid’ah.

Seandainya ada orang bertanya kita : Bagaimana turunnya Allah ke langit dunia? Hendaklah kita kembali bertanya dia : Bagaimana Allah itu? Apabila ia menjawab : saya tidak mengetahui kaifiyyat zat Allah. Kita menjawab : kami juga tidak mengetahui kaifiyyat turunnya Allah, kerana tahu kaifiyyat sifat memastikan tahu kaifiyyat mausufnya ( yakni zat yang disifatkan), sebab sifat itu adalah ekoran bagi mausuf yang disifatkan. Maka bagaimana engkau meminta kami terangkan cara pendengaran Allah, penglihatanNya, percakapanNya, Istiwak dan turunNya ke langit dunia sedangkan engkau sendiri tidak tahu kaifiyyat zatNya.

Apabila engkau mengaku bahawa Allah itu satu zat yang hakiki yang sabit, yang mesti bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan tidak serupa dengan sifat-sifat makhluk, maka pendengaran Allah, penglihatanNya, percakapanNya, turunNya dan Istiwak Allah di atas arasy adalah suatu hakikat yang sabit juga, kerana zat Allah yang bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan tentu sekali tidak serupa dengan sifat-sifat makhluk seperti sifat mendengar, melihat, bercakap, turun dan bersemayam.

Dengan keterangan di atas jelaslah bahawa tauhid bahagian ini mempunyai beberapa masalah yang mesti dijauhi olah setiap muslim iaitu :

Tashbih

Tashbih ertinya menyerupai sifat-sifat Allah dengan sifat-sifat makhluk seperti orang-orang Nasara mmenyerupakan Isa bin Maryam dengan Allah, orang-orang Yahudi menyerupakan Uzair dengan Allah, orang-orang musyrikin menyerupakan berhala-berhala mereka dengan Allah dan seperti segolongan manusia menyerupakan wajah Allah dengan wajah makhluk, yad (tangan) Allah dengan tangan makhluk, pendengaran Allah dengan pendengaran makhluk dan sebagainya.

Tahrif

Tahrif ertinya menukar atau mengganti nama-nama Allah dan sifat-sifat dengan umpama menambah, atau mengurang atau mengubah baris ikrab seperti membaca “ وَكَلَّمَ اللهُ مُوْسَى ” dengan menasabkan kalimah “Allah” yang memberi erti : dan nabi Musa bercakap dengan Allah, atau mentakwilkan suatu dengan takwilan yang tidak makruf dalam bahasa Arab seperti mentakwilkan lafaz “wajah” dengan makna “zat” dan lafaz “Istiwak bersemayam dengan makna istilak/menguasai”.

Taktil

Taktil ertinya : menafikan sifat-sifat Uluhiyyah Allah dan mengingkari adanya sifat itu pada Allah seperti menafikan sifat-sifat kesempurnaan dari Allah, dalam ertikata mengingkari nama-namaNya dan sifat-sifatNya, menafikan hubungan manusia dengan Allah dalam ertikata mengingkari beribadat kepadaNya dan menafikan sesuatu yang dibuat dari pembuatnya seperti orang yang berkata : segala makhluk ini qadim, Allah tidak mengada dan menciptanya.

Takyif

Takyif ertinya : menentukan kaifiyyat sifat-sifat Allah dan menetapkan hakikatnya.

Cara mengambil sifat-sifat dan nama-nama Allah yang tersebut di dalam al-Quran dan al-Hadith mengikut maknanya yang zahir tanpa tashbih, taktil dan takyif itu adalah mazhab ulamak-ulamak dahulu dari para sahabat, tabi’in dan tabi’ tabi’in.

Berkata al-Syaukani : “ Mazhab para Salafus salih dahulu dari sahabat, tabi’in dan tabi’ tabi’in radhiallahu anhum, ialah mengambil dalil bagi sifat-sifat Allah mengikut maknanya yang zahir, tanpa tahrif, tashbih, taktil dan takwil.

Bila orang menanya mereka mengenai sesuatu sifat Allah, mereka membawa dalilnya dan tidak bercakap banyak dengan mengatakan begitu dan begini, mereka berkata : firman Allah begini, kami tidak tahu lebih dari ini, kami tidak mahu mengharungi dalam perbahasan barang yang kami tidak tahu, Allah tidak mengizinkan kami lebih dari ini.

Seandainya penanya menghendaki lebih dari makna yang zahir itu, mereka melarang keras dari mengharungi perbahasan perkara yang tidak memberi erti dan melarang mencari-cari perkara-perkara yang tidak mungkin memperolehinya, kerana perbuatan demikian akan menjatuhkan ke dalam bid’ah, yang bukan jalan mereka dan bukan pula cara yang diterima dan dihafal dari Rasulullah s. a. w. dari para sahabat dan para tabiin.

Di abad keemasan Islam, percakapan mereka mengenai sifat Allah adalah satu dan ittifak pula cara-cara mereka. Mereka mengambil berat dengan kewajipan yang Allah perintahkan dan beramal dengan ajaran yang difardukan keatas mereka seperti beriman kepada Allah, mendirikan solat mengeluarkan zakat, melakukan puasa, mengerjakan haji, berjihad, mengorbankan harta benda pada jalan kebajikan, menuntut ilmu, membimbing manusia ke arah kebajikan, tekun dengan amalan yang membawa kejayaan mendapat syurga dan kelepasan dari api neraka, mereka menyuruhkan yang makruf dan melarang dari yang mungkar, melarang manusia supaya tidak melakukan kezalimam, sekadar kemampuan dan kekuasaan yang ada pada mereka, mereka tidak sibuk dengan amalan-amalan lain yang Allah tidak taklifkan keatas mereka, memberatkan diri mencari hakikat zat Allah bukanlah ibadat mereka, maka agama di masa itu adalah suci dan bersih dari kekerohanan bid’ah ( التحف فى مذهب السلف الشوكانىء hlm. 7 )

Bersambung…

Tulisan ini di petik dari
Buku :IMAN RUKUN,HAKIKAT & PEMBATALAN
Terbitan:
Pustaka Darussalam Sdn. Bhd
Cetak pertama 2001

Baca Selanjutnya...

Kenyataan Bersama Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat

C
Kenyataan Bersama Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat
Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah mengadakan mesyuarat khas malam tadi pada 6 Ogos 2008. Kami mencapai kata sepakat mengenai keputusan-keputusan berikut:
a) Kami menganggap kes terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai kezaliman politik. Dalam kes ini bukan sahaja Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang dibicarakan, tetapi seluruh negara sedang dibicarakan.
b) Seandainya Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak dibenarkan diikat jamin atau ditahan pada hari ini, maka Datuk Seri Wan Azizah, Presiden PKR akan bertindak sebagai penyelaras Majlis Pimpinan ini.
c) Kami bersetuju sepenuhnya dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Pakatan Rakyat dan kami akan membentuk jentera bersama untuk memberikan beliau sokongan penuh.
d) Kami bersetuju bahawa manakala Dato’ Seri Anwar Ibrahim berjaya memasuki Parlimen, beliau akan dipilih sebagai Ketua Pembangkang bermula 27 Ogos 2008.
YBhg Dr Wan Azizah Wan Ismail (Presiden keADILan)
YB Dato’ Hj Husam Musa (Naib Presiden PAS)
YB Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP)


Statement of Pakatan Rakyat Leadership Council
7 August 2008, 9:30 am, High Court, Jalan Duta, KL
The Pakatan Rakyat Leadership Council held a special meeting last night (6 August 2008). We reached the following agreements:
a) We consider that the case against Dato’ Seri Anwar Ibrahim is blatant political persecution, and that it is not only Dato’ Seri Anwar Ibrahim being tried but the whole nation is on trial.
b) In case of Dato’ Seri Anwar Ibrahim is detained or denied bail, then Datuk Seri Wan Azizah, the PKR President will act as coordinator for the council.
c) We fully endorsed Dato’ Seri Anwar Ibrahim as the Pakatan candidate in the Permatang Pauh by-election and we will form a joint machinery to give him our fullest support.
d) We agreed that when Dato’ Seri Anwar Ibrahim successful in entering the Parliament, he will be proposed to be the Opposition Leader effective on 27 August 2008.
YBhg Dr Wan Azizah Wan Ismail (President KeADILan)
YB Dato’ Husam Musa (Vice President PAS)
YB Lim Guan Eng (Secretary General DAP)
http://anwaribrahimblog.com/2008/08/07/kenyataan-bersama-majlis-pimpinan-pakatan-rakyat/

Baca Selanjutnya...

Stadium Perak - TGNA


C
eramah 100 Hari Pakatan Rakyat
Negeri Perak

Tempat :

Stadium Perak

Oleh :

YAB Tuan Guru Dato' Hj Nik Abdul Aziz
Menteri Besar Negeri Kelantan





Baca Selanjutnya...

Anwar: Pejabat PM, polis terlibat


P
Datuk Seri Anwar Ibrahim menyalahkan perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung pertuduhan liwat yang akan dihadapkan kepada penasihat PKR itu di mahkamah sesyen esok.

"Saya minta perdana menteri bertanggungjawab bagi kerosakan yang bakal dilakukan kepada negara ini dan integriti dan kehormatan orang Melayu," katanya di sidang media khas tentang kes mahkamahnya.

Polis tengah hari tadi menyerahkan notis bertulis di rumah Anwar memintanya hadir di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Jalan Duta pada pukul 10 pagi esok untuk mendakwanya bawah kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Penasihat PKR itu juga mendakwa beberapa individu di keliling perdana menteri bertegas mahu beliau dituduh di mahkamah, selain pegawai-pegawai polis walaupun pandangan profesional di pejabat Peguam Negara berbeza.

"Esok saya akan didakwa dengan satu jenayah yang saya tidak terlibat.

"Penjenayah-penjenayah sebenarnya, dalam usaha mereka menghina saya dan mengalihkan hasrat orang ramai menyaksikan perubahan, bersembunyi di belakang tabir yang dicipta oleh media arus perdana," katanya.

"Ia akan berlaku dengan sokongan aktif dan pembabitan berunsur jenayah peringkat tertinggi pasukan polis dan ahli politik - termasuk pejabat perdana menteri."

Anwar menuduh Abdullah berbuat demikian kepadanya demi menyelamatkan imejnya yang merosot teruk, termasuk gagal memajukan ekonomi Malaysia.

"Beliau sekarang membakar seluruh hutan demi menyelamatkan sebatang pokoknya sendiri," katanya.

Mantan timbalan perdan menteri malah menyifatkan Abdullah sebagai "penasihat ulung" kepada "jaksa negara" ketika menjawab soalan daripada seorang pemberita daripada media Indonesia.

Diminta mengulas gesaan Mohd Saiful agar beliau bersumpah untuk membuktikannya tidak bersalah, Anwar berkata persoalan sumpah bukanlah isu politik, tetapi jenayah. Daripada segi Islam, tuduhan yang dibuat mesti dikemukakan dengan bukti.


Mengulas lanjut soalan seorang wartawan Agendadaily.com, beliau berkata:

"Sumpah hanya cadangan Putera Umno yang patut belajar baca al-Fatihan supaya betul. Sebab itu saya tanya, apa motif saudara bertanya, kalau nak bincang soal politik atau budaya Melayu, kita sumpah demi angin dan lautan dan jembalang, saya bersumpah.

"Tetapi kalau hendak sebut (sumpah) guna nama Allah, jangan politikkan hal ini," katanya, menyebabkan kumpulan wartawan ketawa.

Mengulas kesediaan bekas setiausaha politiknya Mohamad Ezam Mohd Nor mendedahkan "rahsianya" jika dikaitkan dengan konspirasi terhadapnya, Anwar enggan mengulas.

"Tidak mengapa, itu (isu Mohamad Ezam) pun macam sumpah juga," katanya.

Pada 12 Julai lalu, Mohamad Ezam berkata beliau akan membongkar segala keaiban mengenai pemimpin PKR itu jika Anwar dan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengaitkan bekas ketua Pemuda PKR itu dengan konspirasi politik berhubung kes liwat.

Ditanya bagaimana penasihat PKR itu akan membuktikan dirinya tidak bersalah di mahkamah, Anwar berkata:

"Rakyat umum sudah tahu. Kamu buat tuduhan jahat tentang sodomi, sudah diperiksa duburnya (Mohd Saiful) tidak ada kesan (diliwat).

"Bagaimanapun, saya hendak katakan, doktor itu (dari Hospital Pusrawi) didera berhari-hari (supaya) menukar keterangannya. Ini negara apa? Ini hukum rimba namanya."

Beliau menjawab soalan seorang pemberita dari Indonesia menggunakan telo republik itu menyebabkan pemberita tempatan ketawa kecil.

Ditanya lagi tentang bukti berbentuk dokumen, beliau berkata:

"Dokumen itu bukan sekadar kuat. Sudah sah, 'nggak boleh dipertikai lagi. Sudah terlalu kuat. Sebab itu, mereka punya masalah tatkala mendapatkan pengesahan jaksa negara untuk memerintah supaya pendakwaan berlaku.

"Kalau begitu, apa motif mereka meneruskan pendakwaan? Motifnya politik, (ia bertujuan) untuk mengalihkan pandangan (awam) bahawa Pak Abdullah gagal mentadbir negara dan tahap popularitasnya merudum jatuh."

Jimadie Shah Othman
http://www.malaysiakini.com/news/87364

Baca Selanjutnya...

Tokoh PKR dituduh kes liwat esok


P
olis menyerahkan satu notis kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta beliau hadir di mahkamah sesyen esok bagi menghadapi pertuduhan meliwat.

Noris bertulis itu diserahkan di kediamannya di Bukit Segambut, hanya beberapa minit sebelum Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh pilihanraya kecil Permatang Pauh yang akan disertainya pada 16 Ogos ini.

Kata seorang pegawai penasihat PKR itu, dokumen itu disampaikan oleh pegawai penyiasat kes dakwaan meliwat, DSP Jude Pereira.

Polis Kuala Lumpur tiba di kediaman Anwar pada 12:08 minit dan meninggalkan hampir 10 minit kemudian.

Dua naib presiden PKR Sivarasa Rasiah, yang juga bertindak sebagai peguam Anwar, dan Mohd Azmin Ali kelihatan bergegas masuk ke perkarangan rumah ketua mereka tidak lama selepas penyerahan notis tersebut.


Tokoh pembangkang itu mengadakan sidang medianya di ibu pejabat PKR di Tropicana, Petaling Jaya pada petang ini bagi mengulas tindakan terbaru terhadapnya.

SPR menetapkan hari mengundi bagi pilihanraya kecil pada 26 Ogos - satu pertandingan yang paling dinanti-nantikan apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding semula selepas tiga penggal.

Sementara itu timbalan ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar berkata tindakan mendakwa Anwar diambil selepas pejabat Peguam Negara memutuskan untuk berbuat demikian, lapor Bernama.

Satu notis bertulis dikeluarkan untuk hadir di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Jalan Duta pada pukul 10 pagi esok, kata Ismail dalam kenyataan.

"Polis telah menjalankan siasatan kes jenayah seksual melibatkan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii yang melibatkan Anwar, dengan berlandaskan prinsip undang-undang dan prosedur sedia ada wujud dalam sistem perundangan negara.

"Kertas siasatan telah diserahkan kepada pejabat Peguam Negara untuk mendapatkan nasihat dan keputusan," Ismail dipetik sebagai berkata.

Baca Selanjutnya...

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year