Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Ilmu Kunci Bagi Muslim Progresif

S
audaraku yang dikasihi,
Ingin saya mengajak diri saya dan anda semua untuk sama-sama kita bertaqwa kepada Allah s.w.t. dengan sebenar-benar ketaqwaan. Ketaqwaan yang berasaskan ilmu pengetahuan yang meluas serta penghayatan yang ikhlas. Sesuai dengan apa yang turun di dalam wahyu ilahi pertama:
Maksudnya: “Bacalah (wahai Rasulullah) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Yang telah menciptakan manusia daripada segumpal darah” (Surah Al-`Alaq ayat 1)

Saudaraku,
Jika kita cuba mengamati ayat ini, kita akan dapati bahawa perintah Allah s.w.t. yang sulung dikaitkan dengan proses pencarian ilmu, iaitu membaca. Ini merupakan satu pengiktirafan yang besar terhadap peranan ilmu dalam membina keimanan serta memupuk ketaqwaan.

Jelas kedudukan ilmu sangat tinggi di sisi Allah s.w.t. Namun kita perlu bertanya apakah sebabnya?

Ketahuilah saudaraku, melalui ilmu pengetahuan, manusia mampu mengenali Allah. Hanya dengannya, manusia mampu memperolehi kebenaran, dan hanya dengannya, manusia mampu memilih jalan mencari keredhaan Allah s.w.t dan memelihara diri daripada kesesatan dan khurafat. Sepertimana firman Allah s.w.t.
Maksudnya: “Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa ianya (iaitu Al-Quran) adalah benar” (Surah Fussilat ayat 53)

Saudaraku yang dikasihi sekelian,
Dengan kesedaran umat Islam terdahulu terhadap kedudukan ilmu, mereka telah mampu membina tamadun ilmu serta kemajuan teknologi di zaman mereka. Telah diabadikan di dalam lembaran sejarah bagaimana umat Islam dengan budaya ilmu mereka telah menghasilkan penemuan penting dalam bidang sains hayat dan sosial yang sangat berharga di dalam pembangunan tamadun.

Sebagai contoh, Ibnu Sina merupakan pakar kedoktoran yang terkenal sehingga hari ini melalui karyanya Qanun at-Tib ataupun ensiklopedia kedoktoran. Al-Idrisi merupakan ahli geografi pertama yang telah melakarkan peta bumi dengan teliti. Beberapa kota Islam juga dikenali sebagai pusat ilmu dunia ketika itu seperti Andalus. Baghdad pula dikenali dengan perpustakaan Baitul Hikmah yang mempunyai kumpulan buku yang amat banyak di dalam pelbagai bidang ilmu.

Lihatlah saudara sekalian,
Bagaimana masyarakat awal Islam, bukan sahaja menguasai ilmu agama, tetapi juga ilmu-ilmu lain yang membawa sumbangan besar kepada masyarakat setempat dan dunia. Ini sesuai dengan hadith Baginda s.a.w. yang berbunyi:

Maksudnya: Sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak membawa manfaat kepada manusia lain.”
(Riwayat Imam al-Baihaqi)

Sebagai contoh, seorang pengurus jururawat yang telah mendapat latihan ortopedik di Jepun, telah membentuk idea untuk sebuah alat bantuan berjalan yang melengkapi keperluan pesakit yang baru dibedah. Melalui ilmu yang diraih, beliau telah dapat memberi sumbangan dalam mencipta alat bantuan berjalan tersebut yang didapati dapat mempercepat penyembuhan pesakit, mengurangkan kos rawatan mereka, dan pada masa yang sama, banyak katil dapat dikosongkan lebih awal untuk pesakit yang lain.

Begitulah hendaknya kita sebagai umat Islam Singapura di dalam memperkukuhkan Identiti Muslim Singapura kita. Di dalam usaha menjadi Muslim yang baik, ternyata kita mampu memberikan sumbangan kepada masyarakat dan umat manusia secara amnya.

Saudaraku,
Selain daripada menjadi asas tamadun serta membantu kita mengenali Allah s.w.t, ilmu juga akan memelihara kita daripada kesesatan dengan membantu kita untuk menilai yang hak dari yang batil, yang betul dari yang salah.

Lebih-lebih lagi dalam kehidupan masa kini, di mana dengan kemajuan internet, saluran maklumat menjadi tidak terbatas. Apa jua maklumat, baik yang betul ataupun menyeleweng daripada kebenaran, boleh didapati dengan hanya menekan butang komputer. Semua lapisan umur, baik yang kecil ataupun yang tua, terdedah kepada pelbagai jenis maklumat, yang mungkin tidak mempunyai asas kebenaran ataupun yang bertujuan untuk menimbulkan keresahan dan kemarahan.

Soalannya, di dalam suasana ini, bagaimanakah dapat kita bina daya tahan di dalam diri, keluarga serta masyarakat? Ternyata, ilmulah menjadi perisai yang membenteng kita daripada mudah menerima sesuatu ajaran ataupun maklumat tanpa membuat penilaian yang menyeluruh.

Ini adalah kerana seorang yang berilmu akan dapat mengawal emosinya serta akan membuat penilaian yang menyeluruh sebelum menerima sesuatu maklumat ataupun informasi. Seorang yang berilmu tidak akan hanya bertindak berdasarkan sangkaan semata. Itulah pesanan Allah s.w.t. kepada umat manusia.

Maksudnya: “Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali prasangka sahaja. Sesungguhnya prasangkaan itu tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan.”
(Surah Yunus ayat 36)

Begitulah orang yang berilmu, tidak akan mudah menuruti hawa nafsu dan emosi, tidak akan mudah tunduk kepada sesuatu yang bersandarkan sangkaan semata. Beliau tidak akan mudah menghukumkan sesuatu ataupun seseorang tanpa bukti yang kukuh. Seorang yang berilmu tidak akan mudah terpengaruh dengan pujuk rayu mana-mana pihak tanpa memikirkan akibat perbuatannya. Prinsip ini jugalah yang diperlukan oleh seorang mukmin di dalam menghadapai cabaran kehidupan hari ini. Begitulah panduan Allah s.w.t. di dalam Al-Quran:
Maksudnya: "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” (Surah Az-Zumar ayat 9)

Saudaraku,
Marilah sama-sama kita budayakan semangat belajar dan mencari ilmu sepanjang hayat di dalam keluarga dan masyarakat. Janganlah mudah berasa puas hati dengan apa yang sudah kita perolehi. Kerana ini hanya membawa kepada kancah kelalaian dan kemunduran. Sesuai dengan kata-kata hikmah: “Timbalah ilmu daripada buaian hingga ke liang lahad.”

Marilah saudaraku, tingkatkan dan perkayakanlah diri dan keluarga kita dengan ilmu agama, sains moden serta pengetahuan am. Dengan pengetahuan yang menyeluruh, masyarakat kita akan mampu membangunkan daya tahan dan menjadi masyarakat yang membawa manfaat dan sumbangan kepada persekitarannya.

Semoga dengan budaya ilmu yang rancak dan pemikiran yang terpandu, masyarakat Islam Singapura akan benar-benar menghayati keimanan dan mencapai ketaqwaan sebenar, di samping menjadi inspirasi dan contoh kepada yang lain. Amin ya Rabbal `alamin.

Baca Selanjutnya...

Tujuan Syariat Di Dalam Mengatur Hubungan Sesama Manusia

M
arilah kita berusaha mempertingkatkan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar ketaqwaan. Laksanakan dengan bersungguh-sungguh segala perintah Allah. Berusahalah sedaya upaya menjauhi segala laranganNya.
Pohonlah keampunan Allah di atas segala kesilapan dan dosa. Sesungguhnya, orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah adalah yang paling bertaqwa kepadaNya.


Saudaraku,
Marilah kita fikirkan dan hayati firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Hujurat ayat 13 yang berbunyi:

Maksudnya: “Wahai manusia, sesungguhnya Kami (yakni Allah s.w.t.) telah menciptakan kamu dari lelaki dan wanita, dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berkaum-kaum, agar kamu dapat saling kenal-mengenali. Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah s.w.t. di kalangan kamu adalah yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Meliputi segala pengetahuanNya.”

Inilah di antara ciri keistimewaan risalah Islam yang dibawa oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Risalah Islam akur dengan perbezaan yang wujud di kalangan manusia. Namun, Islam juga meletakkan panduan jelas bagi manusia di dalam menjalin hubungan yang baik lagi berjaya. Contohnya, pada ayat yang baru kita dengar bersama, Allah s.w.t. menyeru kepada langkah pertama di dalam berbaik-baik sesama manusia, iaitu kenal-mengenali di antara satu sama lain.

Perhubungan yang baik di antara diri kita dengan orang lain mencerminkan kemurnian iman kita. Ia merupakan sebahagian identiti Islam kita. Oleh itu, Islam sangat menekankan aspek akhlak dan etika moral di dalam kehidupan Muslim, dan menjadikan akhlak yang baik sebahagian dari keimanan seseorang. Akhlak yang baik akan membantu kita hidup dengan berjaya di tengah-tengah kepelbagaian umat manusia. Contohnya, pesanan Baginda Nabi Muhammad s.a.w. kepada umatnya:
Yang bermaksud: “Hendaklah kamu bersikap lemah lembut. Sesungguhnya, tidaklah sikap lemah lembut itu ada pada sesuatu kecuali ia menghiasi perkara tersebut, dan tidaklah pula ia lepas dari sesuatu kecuali ia menjadi kotor.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad)
Saudaraku,
Kerana begitu pentingnya hubungan baik sesama manusia ini, maka Islam meletakkan beberapa tujuan Syariat yang menjadi dasar panduan bagi kita sekalian. InshaAllah, pada minggu ini, kita akan bincangkan dua tujuan tersebut. Marilah sama-sama kita memerhatikannya dan cuba menerapkannya dalam kehidupan keagamaan kita.

Tujuan Pertama: Syariat Islam bertujuan membentuk institusi umat yang kukuh lagi bersatu. Maka umat Islam harus bijak melihat perkara-perkara yang mengukuhkan bagi kesatuan ini, seperti kesatuan pada aqidah dan keimanan, dasar-dasar dan prinsip-prinsip syariat, serta nilai-nilai murni Islam.

Pada masa yang sama, kita harus bijak pula menerima kepelbagaian dan perbezaan pendapat, yang pasti akan timbul dalam perkara-perkara cabang di dalam agama. Perbezaan isu cabang sedemikian termasuk di dalam urusan ijtihad yang tidak lari dari garispandu dasar ajaran Islam.

Setiap perkara yang memang terdapat padanya perbezaan pendapat, harus diterima oleh setiap Muslim dengan hati yang terbuka, dan seharusnya dibincangkan dengan hormat dan penuh dengan kebijaksanaan. Maka tidak seharusnya pendirian kita adalah menyalahkan orang dan memecah-belahkan masyarakat, tetapi sebaliknya, sentiasa berusaha untuk kesatuan umat, dengan cara berbincang dengan penuh hikmah dan memberi penjelasan yang adil lagi membantu.

Lihatlah contoh para ulama Islam di dalam perjuangan mereka menyatukan umat walaupun terdapat perbezaan pendapat di kalangan mereka. Khalifah Sayyidina Umar ibn Abd Aziz r.a. pernah menyatakan “Saya tidak pernah bercita-cita agar para sahabat Rasulullah s.a.w. tidak berselisih pendapat. Perselisihan mereka sebenarnya adalah rahmat.”

Saudaraku yang dikasihi sekalian,
Tujuan Kedua Syariat Islam adalah menegakkan keadilan pada setiap peringkat. Keadilan di dalam Islam bermula dengan keadilan insan terhadap Tuhannya, kemudian terhadap dirinya sendiri dan keluarganya. Maka kita perlu bertanya, adakah kita berlaku adil dengan Allah s.w.t.? Ini bermakna adakah kita menunaikan tanggungjawab yang Allah tetapkan bagi kita dengan sebaik-baiknya, atau kita bersikap cuai dan sambil lewa? Adakah kita berlaku adil dengan diri kita sendiri, dengan menjaga diri dengan baik berdasarkan panduan-panduan agama? Contohnya, adakah kita masih lagi meneruskan melakukan sesuatu yang boleh merosakkan diri, samada dari segi jasmani, atau rohani?

Keadilan sangat penting di dalam Islam. Oleh itu, ia bermula dengan diri kita sendiri. Sekiranya kita tidak berlaku adil kepada diri sendiri, apakah kita mungkin dapat berlaku adil kepada orang lain? Saya pasti jawapannya tidak. Sedangkan Allah s.w.t. menyuruh kita untuk sentiasa berlaku adil pada setiap masa, walaupun terhadap mereka yang tidak kita senangi. Firman Allah s.w.t.:
Maksudnya: “Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa.” (Surah Al-Maidah ayat 8)

Bahkan, Islam menganjurkan hubungan baik di kalangan umat manusia dengan menyuruh kita berlaku adil dan berbuat baik kepada mereka yang menjamin hak asasi bagi manusia. Ini jelas dari firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Mumtahanah ayat 8 yang berbunyi:
Maksudnya: “Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agam dan tidak mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.”
Oleh itu saudaraku,
Marilah kita memahami dengan baik tujuan-tujuan syariat ini; iaitu membentuk institusi umat yang kukuh kesatuannya, dan berlaku adil di dalam kehidupan. Pertingkatkan usaha kita untuk menerapkannya di dalam kehidupan keagamaan kita. InshaAllah, sekiranya kita mampu mengukuhkan lagi kesatuan umat dan bijak menangani perbezaan, serta sentiasa berlaku adil pada setiap masa dan keadaan, kita akan berjaya menjalani kehidupan keagamaan yang cemerlang yang akan membawa kejayaan di dunia dan di akhirat . Amin.

Baca Selanjutnya...

Kuliah Maghrib Aqidah Islamiyyah

B
eriman Kepada Hari Akhirat

oleh :
YAB Tuan Guru Dato' Hj Nik Abd Aziz

Siri 1 : Tanda Besar Qiamat
Siri 2 : Dajjal
Siri 3 : Nikmat & Azab Kubur
Siri 4 : Kunjungan Munkar & Nakir
Siri 5 : Beberapa Perkara Penting
Siri 6 : Roh & Jasad (Siri Akhir)



Video 1



Video 2



Video 3


Video 4


Video 5



Video 6


YAB Tuan Guru Datuk Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat

Baca Selanjutnya...

Al-Rahman Siri II

Al-Rahman Siri II


T
afsir Al-Quran Surah Al-Rahman Ayat 10-21

10 وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ

Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain.
11 فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ

Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang;
12 وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ

Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum;
13 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

14 خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ

Dia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,
15 وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ

Dan Dia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;
16 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
17 رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ

(Dialah) Tuhan yang mentadbirkan dua timur dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.
18 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
19 مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ

Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
20 بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ

Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
21 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?


Kuliyyah Tafsir
YAB Tuan Guru Datuk Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat

Baca Selanjutnya...

Al-Rahman Siri III

Al-Rahman Siri III

T
afsir Al-Quran Surah Al-Rahman Ayat 22-28

22 يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ

Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;
23 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
24 وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ

Dan Dialah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang;
25 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

26 كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ

Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa
27 وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
28 فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?


Kuliyyah Tafsir
YAB Tuan Guru Datuk Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat

Baca Selanjutnya...

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year