Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Keunikan budaya politik Pakatan Rakyat

Tuesday, July 7, 2009

S
etelah lebih 50 tahun Umno memimpin negara melalui gabungan Perikatan dan Barisan Nasional, maka amalan politik mereka sudah sebegitu sebati dengan rakyat negara ini hinggakan apa sebenarnya patut dilakukan oleh seseorang wakil rakyat umpamanya, sudah dilupakan dan terlindung.
Iklan

Maka apabila cara berpolitik Pakatan Rakyat membawa pendekatan berbeza, tetapi itulah ia kaedah sewajar, maka ia dipandang pelik hinggakan para penyokong dan ahli Pakatan Rakyat juga keliru. Maka tidak hairanlah ada kalangan Pakatan Rakyat yang trerbawa-bawa dengan cara Barisan Nasional, sedangkan perkara itu tidak berlaku.

Pada asasnya Pakatan Rakyat membawa politik saksama, adil dan cergas. Berbanding budaya politik BN yang berbentuk dominasi, tawar menawar dan sembunyikan masalah di bawah permaidani.

Berkuasa penuh

Maksudnya di sini, dalam BN, Umno adalah parti dominan dan berkuasa penuh. Sementara parti komponen ialah parti satelit yang kepentingan mereka diperoleh melalui rundingan, tawar menawar serta mungkin memiliki unsur ugut mengugut.

Sedangkan Pakatan Rakyat, sekurang-kurangnya dari segi idealnya bersifat pemuafakatan. Maknanya, tidak ada parti yang dominan. PAS, DAP dan KeADILan adalah semuanya setaraf. Danhubungan adalah permuafakatan tanpa campur tangan ke atas hal ehwal parti masing-masing. Namun begitu, setiap parti menghormati pendirian dan fahaman masing-masing.

Sementara itu wakil rakyat BN dan Pakatan Rakyat berbeza dari segi pendekatan mereka. Kalau wakil rakyat BN mewakili parti komponen masing-masing serta gabungan itu sendiri, mereka menyembunyikan pendirian mereka. Mereka menurut arahan pucuk parti dan begitulah layanan mereka kepada rakyat. Tentunya setiap individu wakil rakyat tidaklah seragam. Tetapi itulah sikap umum BN.

Tetapi tidak Pakatan Rakyat. Wakil rakyatnya lebih individualistik. Mereka mempunyai pendirian sendiri yang ada kalanya berbeza dengan pegangan parti mereka, apatah lagi Pakatan Rakyat sendiri. Mereka pula bukan mewakili parti apabila menjadi wakil rakyat tetapi lebih kepada benar-benar mewakili rakyat kawasan mereka. Maka tidak hairanlah, adamasanya mereka akan bertelagah dengan parti sendiri kerana membela rakyat setempat.

Keluar Pakatan

Maka contoh ketara tentang hal ini ialah Pengerusi DAP di Kedah. Beliau mengambil keputusan keluar daripada pakatan dan menentang kerajaan negeri pimpinan PAS. Kalau dari sudut pandangan pihak BN, ia merupa seperti perpecahan Pakatan Rakyat. Tetapi bagi Pakatan Rakyat, ia bukan perpecahan. Masing-masing bergerak menurut kepercayaan masing-masing.

Wakil DAP di Kedah itu boleh keluar tetapi ia tidak menjejaskan Pakatan Rakyat sendiri. Kerajaan negeri Kedah ialah asas dan asalnya kerajaan PAS. Ia berbeza daripada Perak. Sememangnya DAP dan PAS mempunyai pandangan berbeza. Tetapi akhirnya kerajaan negeri Kedah mesti didahulukan kerana mereka berkuasa atas mandat suara majoriti pengundi.

Kedudukan wakil rakyat yang berkhidmat itu penting. Sebab itu apabila ada wakil rakyat yang tidak boleh melaksanakan tugasnya, Pakatan Rakyat tidak ragu-ragu menukarnya dengan calon lain walaupun terpaksa melalui pilihan raya kecil. Ini kerana kepentingan rakyat adalah penting dan wajar dilaksanakan serta tidak tunggu sehingga dewan bubar kelak.

Itulah yang berlaku apabila KeADILan mempertandingkan semula kerusi Permatang Pauh dan Manek Urai. Kedua-dua parti, PAS dan DAP, yang mempunyai pendapat berbeza tidak campur tangan urusan dalaman KeADILan. Bagaimanapun, masing-masing memikul tanggungjawab yang diberikan. Seperti Ketua Menteri Pulau Pinang adalah ketua kerajaan negeri untuk semua rakyat Pulau Pinang tanpa mengira parti mana.

Bebas mengkritik

Sebab itu perbincangan antara Umno dan PAS, seperti antara Pergerakan Pemuda Umno dan Dewan Pemuda PAS tidak menjadi soal dalam Pakatan Rakyat. Walaupun banyak pihak dalam Pakatan Rakyat termasuk Pemuda Sosialis DAP membantah, tetapi PAS bebas melakukannya. Ini kerana bukannya DAP yang menjadi ketua pakatan. Tetapi DAP juga bebas mengkritik dan membantah.

Tidak ada sesiapa dalam Pakatan Rakyat yang menjadi ketua dan dominan. DAP dan KeADILan boleh membantah serta membawa PAS dalam rundingan. Kemudian PAS pula boleh berubah pendirian. Ia sesuatu yang dinamik. Walaupun PAS berwacana dengan Umno, itu tidak bermakna ia meninggalkan Pakatan Rakyat.

Keadaan seperti ini berbeza. Umumnya, penentuan berada di tangan Umno. Sememangnya dalam BN, Umno boleh berbuat apa saja. Tetapi parti-parti lain terpaksa akur kepadanya. Tetapi dalam Pakatan Rakyat, semua parti bebas melakukan apa saja dan tidak perlu terkongkong dengan mana-mana parti lain. Walaupun begitu hubungannya adalah saling hormat-menghormati.

Siapa parti dominan

Inilah ada kalanya rakyat tidak faham. Malah pendokong Pakatan Rakyat pun ada kalanya terpengaruh dengan kebiasaan pemikiran BN. Mereka mahukan satu parti dominan dalam Pakatan Rakyat. Parti dominan iotu pula mesti Melayu. Maka mereka mengharapkan KeADILan sebagai parti dominan. Tetapi apabila didapati majoriti ahli KeADILan adalah bukan Melayu, maka mereka mengharapkan PAS muncul sebagai parti dominan.

Dengan pemikiran BN, mereka mahukan PAS menggantikan Umno untuk mengetuai Pakatan Rakyat. Tetapi itu tidak berlaku kerana dalam Pakatan Rakyat, semua parti adalah setaraf. Dominan atau tidak bergantung kepada kerusi yang dimenangi dalam pilihan raya menurut negeri masing-masing yang berbeza.

Tetapi tidak seperti BN, pemimpin Pakatan Rakyat adalah untuk semua rakyat. Kalau kerajaan BN berusaha untuk menarik kembali sokongan rakyat supaya mereka boleh menang, kerajaan Pakatan Rakyat hanya berkhidmat untuk rakyat menurut prinsip mereka. Jika rakyat tidak puas hati, maka terpulang kepada mereka untuk menolak Pakatan Rakyat pada pilihan raya akan datang. _

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year