Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Sua Rasa Tv9 Bersama Tok Guru 1 Mei 2009

Friday, May 1, 2009

K
epimpinan ulama jadi tarikan pelancong ke Kelantan

Tok Guru Di Sua Rasa Tv9 1 Mei 2009


KOTA BAHRU, 30 April (Hrkh) - Kemampuan ulama mentadbir negeri bukan lagi menjadi perkara asing di negara ini, malah di Kelantan kepimpinan ulama mampu bertahan sehingga menjangkau 20 tahun.

Ulama melaksanakan kepemimpinannya mengikut apa yang ditetapkan agama. Lebih-lebih Islam menjadi fikrah kepada kehidupan manusia.

Maka tidak hairanlah situasi kehidupan beragama lebih menyerlah di Kelantan berbanding tempat-tempat lain.

Sepanjang tempoh itu ternyata Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berjaya membawa rakyat Kelantan kembali mendaulatkan agama dalam kehidupan harian.

Maka tidak hairanlah Kelantan sering menjadi destinasi kunjungan pelbagai pihak untuk melihat dari dekat apa yang berlaku di bawah pentadbiran PAS.

Biar pun Ketua Menteri Melaka, Dato' Seri Ali Rustam pernah melarang kakitangan kerajaan negeri itu melawat Kelantan, namun rakyat tidak pernah menghiraukannya.

Dan baru-baru ini Ali menarik balik larangan tersebut setelah akur dengan desakan rakyat.

Setiap cuti hujung minggu rakyat dari negeri-negeri lain bertali arus datang ke Kelantan.

Baru-baru ini seramai 50 kakitangan ibu pejabat Telekom Malaysia mengunjungi Menteri Besar Kelantan di kediaman rasminya di JKR 10.

Pada kunjungan ke Kelantan rombongan terbabit juga menyampaikan sumbangan kewangan kepada madrasah tahfiz di Ketereh dan Rantau Panjang.

Lebih menarik perhatian mereka apabila dapat mendengar sendiri ucapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang sarat dengan nasihat-nasihat agama.

Seorang daripada mereka yang enggan dikenali berkata, ucapan Menteri Besar Kelantan banyak menyelit pengajaran-pengajaran agama yang boleh menjadi panduan dalam kehidupan seharian.

Pada ucapan itu Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, perlaksanaan dasar kerajaan adalah sebahagian daripada cabang seni dalam kepimpinan.

"Rakyat sampai bila pun tidak akan menemui titik perpaduan sebenar jika dasar dibuat oleh pimpinan kerajaan yang tidak ada seni.

"Begitu juga demokrasi. Kekuatannya bergantung pada seni kepimpinan kerajaan. Sebab itu keadilan, ketelusan adalah wajib dalam melaksanakan dasar pemerintahan. Dan itulah yang dikatakan seni," katanya. - mj _
Atikal Asal


My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year