Google
 


KELANTAN FM

Media Alternetif Anda



[ Copy this | Start New | Full Size ]
Tel Manis FM 097666999 UNTUK LAGU PERMINTAAN & SEMBANG BERSAMA DJ MANIS FM
THRG
Radio in Malaysia

Pakat Dgr Ilmu Tajwid.......

BERITA SEMASA

Keputusan

Adab tetamu Allah ketika ziarahi Masjid Al Haram

Saturday, December 20, 2008

S
ebelum sesaorang memasuki kota Makkah di sunatkan mandi, semuga bukan saja tubuh badan bersih cuci dengan mandi itu tetapi rohani pun turut suci. Apabila masuk Masjidil Haram serta terpandang Baitullah, ketika itu ucapkanlah kalimah: "Lailaha illallah wallahu Akbar". Kalimah itulah yang ducapkan oleh para nabi terutamanya Nabi Ibrahim a.s.

Kerana kalimah tersebut yang bersifat tauhid: "Tiada tuhan yang menjadi pujaan kecuali Allah dan Allah-lah yang Maha Agung."

Kemudian disambung pula dengan doa masyhur: "Allahhumma Antas Salam waminkas Salam wa Daruka Darus Salam Tabarakta Ya Zal Jalali wal Ikram." Bermaksud: "Wahai Tuhan, Kamulah yang Selamat, dari-Mu terbitnya keselamatan, Negara (kampung halaman) Kamu yang Selamat, Maha Berkat dan Maha Besar Wahai Tuhan yang Memilikki Kemuliaan."

Sebagai tanda sesaorag itu bangga dan gembira menjadi tetamu Tuhan, lantas dia berdoa lagi ketika menatap Baitullah dengan doanya: "Allahumma haza Baituka, 'Azzamtahu wa Karramtahu, wa Syarraftahu. Allahumma fazzidhu Tasyrifan wa Takriman wa Zidhu mahabatan wa zid man hajjahu burran wa karomah."

Yang bermaksud: "Wahai Tuhan, bahawa Ka'abah ini adalah rumah Mu yang Kamu mengagungkannya, dan Kamu memuliaknnya, dan menghomatkan dia. Wahai Tuhan, Engkau tambahkan kehormatannya dan kemuliaan. Dan kepada orang yang melakukan haji itu tambahlah kehebatan dan kebajikan serta kemuliaannya." Ditambah lagi dengan doa: "Allahumma aftahli abwaba rahmatika wa adhilnia Jannataka wa a'izni mainasy syaitonira rojim."

Yang bermaksud: "Wahai Tuhan, bukalah pintu rahmat Mu dan masukkanlah daku dalam syurga Mu Dan lindungi daku dari gangguan syaitan yang kena rejam."

Apabila memasukki Masjidil Haram (atau mana mana masjid pun), maka pohonlah rahmat-Nya kerana masjid itu ibarat gedong rahmat Allah SWT, berdoa dengan doa: "Allahumma sholli 'ala saiyidana Muhammad, Allahummaghfirli zambi wafthli abwaba rahmatika."

Yang bermaksud: "Ya Allah aku bershelawat terhadap Nabi Muhammad, ya Allah ampunilah dosaku dan bukakanlah sebanyak mana pintu rahmat-Mu."

Rahmat Allah SWT atau kasihan belas yang mencurah dari langit dan tersimpan terutama digedung-Nya dalam masjid, dipohon agar dikurniakan-Nya sama ada rahmat iman atau kesihatan mahupun rezki yang berkat dan sebagainya.

Setelah selesai berdoa maka bersegeralah mengerjakan tawaf dengan tujuan tawaf "Qudum" tawaf selmat datang, sebagai tanda baru menjejakkan kaki di Masjidil haram.

Kecuali ketika memasuki Masjidil Haram, di dapati orang ramai sedang mengerjakan solat fardhu berjamaah.

Apabila hendak mengerjakan tawaf hendaklah ingat enam perkara; yang pertama hendaklah perhati syarat hendak menunaikan solat, dengan syarat itu juga digunakan untuk tawaf, iaitu suci diri dari hadas (kecil atau besar) seterusnya suci dari najis bagi diri pakaian dan tempat tawaf.

Dan wajib menutup aurat, kerana tawaf di Baitullah hakikatnya ialah solat.

Tetapi bezanya ialah Allah SWT mengharuskan bercakap semasa tawaf.

Memakai kain ihram dan sehelai lagi ambil bahagian tengah di bawah ketiak sebalik kanan, hujung kain disebelah kiri dihimpun ke atas bahu sebelah kiri, dan punca kain disebelah kanan diletakkan di bahu kiri juga.

Sentiasa dengan ucapa talbiyyah, kecuali apabila hendak memulakan ibadah tawaf. Sebagi ganti tidak ucap talbiyyah ialah menggantikannya dengan doa doa dari Nabi Muhammad s.a.w.

Jika tidak hafaz doa doa tersebut maka bacalah apa juga ayat al-Quran, atau tasbih dan selawat atas Nabi s.a.w. dan zikrulalh. Tanda hati dan fikiran tidak lalai sebaliknya ingat kepada Allah SWT.

Kedua; setelah sempurna memakai ihram apabila hendak memulakan tawaf, sayugia diingat hendaklah berdiri (di belakang sedikit) dari garis permulaan iaitu bersetentangan penjuru kaabah yang terdapat hajar aswad.

Tidak sayugia bahu kiri terlalu rapat dengan kaabah, jika boleh (berpeluang) sekira kira tiga langkah dari kaabah. Supaya tubuh sesaorang tidak terlalu jauh dengan Baitullah, kerana inilah yang afdhal.

Apabila hendak melangkah kaki memulakan tawaf hendaklah ucap:

"Bismillah wallahu Akbar. Allahumma Imanan bika wa tashdiqan bikitabika wa watsaan bi'ahdika waittiba'an lisunnati Nabiyyika Muhammadin shallahu 'alaihi wa sallam."

Yang bermaksud: "Dengan nama Allah Yang Maha Besar. Hai Tuhanku laksanakan ibadah ini kerana beriman dengan-Mu, dan kerana membenarkan Kitab-Mu (Al-Quran), aku datang kerana setia kepada janjiku untuk mengikuti sunnah Nabi Muhammad s.a.w." kemudian laksanakan tawaf.

Sesungguhnya tawaf itu tujuh pusingan, tiga pusingan awal dikehendakki supaya berkeadaan "raml" (berjalan cepat dengan langkah pendek), empat pusingan selebihnya dalam keadaan berjalan biasa.

Tujuan besar bertawaf dalam bentuk "raml" dan memakai ihram dengan mendedahkan kepala bahu kanan, ialah hendak tunjuk gagah dan lincah kepada golongan kuffar Makkah.

Supaya orang Islam dari Madinah yang memasuki kota Makkah dipimpin oleh Rasulullah s.a.w., tidak di anggap lemah tidak bermaya.

Dalam beribadah kepada Allah SWT, Islam juga mengajar supaya ada unsur unsur kempen dan propaganda. Agar tidak dipandang lekeh oleh musuhnya bahkan menggerunkan mereka. _
YAB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat Atikal Asal

My Blog List

Wali Band - Mari Shalawat

Wacana Perdana Dewan Besar Balai Islam

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year